

Slováci bohatnú, no zadlžujú sa. Ako prežiť krízu a rásť ako Toyota či Baťa
Slováci bohatnú, priemerne majú viac než 21-tisíc eur finančných aktív na osobu. Napriek tomu sme v regióne najviac zadlžení. Väčšina domácností drží úspory len na účtoch a investičná aktivita zostáva nízka – investuje menej než tretina Slovákov. „Najväčší problém nie je v tom, koľko zarábame, ale čo s úsporami robíme,“ upozorňuje pre Noviny.sk analytik Marián Búlik z OVB Allfinanz.
Tento fenomén nie je len otázkou financií. Ukazuje sa, že bez systematického prístupu, disciplíny a plánovania sa ťažko posúva hodnota ďalej – či už ide o osobné financie alebo fungovanie firmy.
Princípy Toyoty: Viac než výrobné linky
Lukáš Richter, expert na výrobné systémy, ktorý sa dlhodobo venuje lean princípom, hovorí: „Mnoho mýtov, ktoré o Toyote kolujú u nás, nie je pravdivých. V skutočnosti je firma nastavená tak, aby maximalizovala potenciál človeka. Rešpekt k ľuďom a prepracovaný systém rozvoja zamestnancov prinášajú úžasné výsledky.“
Richter upozorňuje, že známy Toyota Production System (TPS) je len časťou širšieho Toyota Management System (TMS), ktorý zahŕňa celý vývojový cyklus – od konceptu a vývoja až po výrobu, predaj či servis. „V Japonsku dosahujú väčšie úspory mimo samotnej výroby. Pre slovenské firmy je možné systém zjednodušiť na štyri kľúčové elementy: stratégia, štandardy, rozvoj ľudí a neustále zlepšovanie. Tieto princípy sú univerzálne – fungujú vo veľkých aj malých firmách, v rôznych odvetviach, od výroby po služby, a dajú sa preniesť aj do každodenného riadenia procesov.“
Kríza odhaľuje disciplinovaných
Schopnosť flexibilne reagovať na zmeny a neustále optimalizovať procesy je obzvlášť dôležitá v krízových časoch. „Skracovanie priebežných dôb, maximalizácia pridanej hodnoty a úspornosť rozhodujú. Firmy, ktoré sú pripravené a disciplinované, dokážu získať konkurenčnú výhodu práve teraz,“ dodáva Richter.
Podobný princíp platí aj pri riadení financií. Rovnako ako firma, aj domácnosť, ktorá dokáže systematicky plánovať, optimalizovať a investovať, si dokáže postupne budovať hodnotu. Búlik odporúča investovať úspory do dlhodobých produktov, napríklad akciových fondov, kde je možné dosiahnuť zhodnotenie sedem až desať percent ročne.

Lekcie od Baťu: Systém, disciplína a ľudia
Ján Košturiak, ktorý sa dlhodobo venuje implementácii princípov Baťu a Toyoty, pripomína, že obe firmy stavali na systematickom prístupe, spolupráci, súdržnosti a rozvoji ľudí. „Dokázali rásť najmä v obdobiach kríz a využívať čas a zdroje efektívnejšie než konkurencia. Rozdiely sú skôr kultúrne – Baťa stavil na silné osobnosti a západný leadership, Toyota funguje tímovo a konsenzuálne. Ani jeden princíp sa však nedá aplikovať okamžite – ide o dlhodobú, disciplinovanú prácu a budovanie návykov.“
Príklady úspechu a paralely so Slovenskom
Hybridný vývoj vozidla Prius za menej než 1,5 roka, státisíce zlepšení procesov v Toyote, implementácia systémov v slovenských firmách ako KOMA Modular, Fosfa, Švec Group, Linet či Schaeffler Skalica – všetky tieto príklady ukazujú, že disciplína, stratégia a schopnosť neustále sa zlepšovať prinášajú výsledky. Rovnaké princípy sa dajú aplikovať aj v osobných financiách: pravidelné investovanie, plánovanie a disciplína pomáhajú budovať stabilitu a rast.
Pasivita je najdrahšia
Richter na záver upozorňuje: „Vlak nám odchádza a čas uteká. Najdrahšia je pasivita. Učme sa od lepších, inšpirujme sa a prispôsobene implementujme princípy vo vlastných firmách aj v životoch. Každá minúta sa počíta.“
V časoch neistoty a klesajúceho trhu je rozhodujúca schopnosť prispôsobiť sa a systematicky zlepšovať procesy – vo firme aj v osobných financiách. Lekcie z Toyoty aj Baťu ukazujú, že disciplína, rozvoj ľudí a jasná stratégia pomáhajú nielen prežiť, ale aj rásť v náročných obdobiach.
Kto sa chce inšpirovať konkrétnymi nástrojmi a praktikami, ktoré sa dajú preniesť do slovenského prostredia, môže si bližšie pozrieť princípy rastu na webinári „Ako rásť, keď trh klesá – inšpirácie od Baťu a Toyoty“. Nejde o teóriu, ale o praktické ukážky, ktoré pomáhajú efektívne reagovať na výzvy a hľadať nové príležitosti aj v časoch krízy.
Podobné články

HONOR získal dve prestížne ocenenia TIME Best Inventions 2025

Allianz je siedmy rok po sebe svetovou jednotkou medzi poisťovňami

Dacia Sandriders slávi veľký úspech
