Čo už tento rok nakúpili Slováci v tohtoročných Black Friday?
4m čítanie

Čo už tento rok nakúpili Slováci v tohtoročných Black Friday?

Dáta hovoria, že Slováci sa s nákupným sviatkom „Black Friday“ už zžili – podľa aktuálneho prieskumu Perfect Crowd pre online trhovisko Allegro ho pozná až 96 % Slovákov, pričom percento je takmer identické, či ide o mladých ľudí, alebo staršiu skupinu vo veku 55 – 65 rokov.

Takmer každý druhý Slovák súčasne uvádza, že zaujímavá zľava je až tá, ktorá je vyššia ako – 50 %. Prvé týždne Black Friday kampaní na Allegro.sk spustených pred samotným „Čiernym“ piatkom (28. november), ukazujú, že Slováci kombinujú praktické nákupy do domácnosti s výberom darčekov pre deti a blízkych. Najviac rastú predaje v kategóriách detské produkty, elektronika a dielňa/stavba.

Vidíme, že slovenskí zákazníci pri veľkých novembrových zľavách uprednostňujú pokojnejší, „smart“ spôsob nákupu — porovnávajú ponuky, sledujú vývoj cien a rozhodujú sa až vtedy, keď je ponuka skutočne výhodná.

Ako podľa Slovákov vyzerá skutočne zaujímavá zľava?

Slováci majú v tom pomerne jasno:

  • Každý ôsmy Slovák považuje za atraktívnu už 20–29 % zľavu (13 %).
  • Takmer každý piaty (22 %) verí, že „dobrá akcia“ sa začína pri 30–49 %.
  • Takmer každý druhý Slovák očakáva, že zľava musí byť 50 % a viac, aby bola považovaná za naozaj výhodnú (47 %).

Zaujímavosťou je, že najnáročnejší na výšku zliav sú v Banskobystrickom kraji – až 58 % očakáva zľavy nad 50 % – najviac spomedzi všetkých regiónov.

Vek nehrá rolu – ako „atraktívne“ vnímajú vysoké zľavy rovnako mladí aj starší.

Pri pohľade na rozdiely medzi ženami a mužmi sa ukazuje, že muži majú pri zľavách o niečo nižšie nároky:
• Každý šiesty muž (16 %) sa uspokojí už so zľavou 20–29 %, zatiaľ čo medzi ženami je to len každá desiata (10 %).
• Pri 30–49 % zľave ju považuje za dostatočne zaujímavú štvrtina mužov (25 %) a len necelá pätina žien (19 %).
Pri zľavách nad 50 % je rozdiel najvýraznejší: ženy ich očakávajú podstatne častejšie (54 %) než muži (42 %).

Samotný Black Friday najviac plánujú využiť mladí ľudia vo veku 25-34 rokov (27 %), v tesnom závese za nimi nasleduje veková skupina 18-24 (23 %) – spolu tvoria polovicu nakupujúcich zapojených do Black Friday.

Čo Slováci tento rok počas Black Friday kampaní zatiaľ nakupujú?

Podľa dát online trhoviska Allegro osobná elektronika dominuje naprieč všetkými vekovými kategóriami – od najmladších dospelých až po staršie ročníky.
Móda najviac priťahuje mladých vo veku 18–24 rokov.
Malé domáce spotrebiče sú najzaujímavejšie pre skupinu 45–54 rokov, v tesnom závese nasledujú mladí dospelí 25–34 rokov, ktorí zároveň vedú v nákupoch hračiek počas Black Friday spomedzi všetkých vekových skupín.

Najpredávanejšie produkty podľa hrubého predaja (GMV):
• Apple iPhone 16 8GB / 128GB Teal
• LEGO Icons Pán Prsteňov
• De’Longhi ECAM 350.55B – automatický kávovar

Najpredávanejšie produkty podľa počtu predaných kusov:
• LEGO City 60475 Adventný kalendár 2025
• Interaktívny Gekon HEXBUG
• Zrnková káva Segafredo Intermezzo 1000 g

Vianočné darčeky výhodne

Zároveň až 30 % Slovákov začína s vianočnými nákupmi už v novembri a tak sa Black Friday stáva očakávanou udalosťou, kedy môžu ľudia nakúpiť darčeky pre blízkych v predstihu a výhodnejšie. To, čo kedysi bolo jednodňovým výpredajom, sa dnes stáva prirodzeným začiatkom sviatočných nákupov, vďaka ktorému majú ľudia viac času plánovať, porovnávať a hľadať zmysluplné darčeky za výhodnejšie ceny.

Black Friday na Allegro.sk vo vlnách počas celého novembra až do 1.12., pričom nové ponuky pribúdajú každý deň. Zákazníci sa tak nemusia naháňať počas jediného hektického dňa. Je to transparentnejší a zákaznícky prívetivejší formát.