Slovensko čaká nová éra regionálnych vlakov. ZSSK objednáva batériové jednotky za 144 miliónov eur
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) dnes, 3. decembra, podpísala zmluvu na batériové elektrické jednotky (BEMU), ktoré zásadne prispejú k modernizácii a ekologizácii železničnej dopravy.
Primárnou ambíciou ZSSK je získanie 16 jednotiek v hodnote cca 144 miliónov eur bez DPH. Súčasťou zmluvy je aj možnosť rozšírenia projektu o ďalších 20 opčných kusov. Účinnosť zmluva nadobudne až po zabezpečení financovania z Programu Slovensko. ZSSK podpísala zmluvu s konzorciom dodávateľov Škoda Group (ŠKODA TRANSPORTATION a. s.) a ŽOS Trnava, víťazom verejného obstarávania. Tento projekt je ďalším krokom na ceste k efektívnejšej, čistejšej a spoľahlivejšej železnici, ktorá drží Slovensko v pohybe.
Nové batériové vlaky budú ucelené jednotky pre 157 sediacich cestujúcich na regionálnych tratiach s ETCS systémom Level 2. ZSSK plánuje nasadiť batériové jednotky v Nitrianskom, Trenčianskom, Trnavskom a Žilinskom kraji, ale aj podľa prevádzkových potrieb, najskôr v roku 2028. Cestujúci sa môžu tešiť na klimatizované interiéry, moderné informačné systémy, Wi-Fi pripojenie a komfortnejšie priestory na prepravu bicyklov a kočíkov. Nové súpravy budú tichšie, plynulejšie a šetrnejšie k životnému prostrediu. Batériové vlaky umožnia prevádzku aj na tratiach bez trakčného vedenia a to bez emisií. ZSSK tak bude môcť postupne nahrádzať súčasné dieselové súpravy na určitých regionálnych tratiach, čím tak zníži ekologickú stopu železničnej dopravy.
„Financie z eurofondov na batériové elektrické jednotky sú dôležitým míľnikom na ceste k modernej a ekologickej železničnej doprave na Slovensku. Ide o projekt, ktorý prepája inovatívne technológie s udržateľnou mobilitou a zároveň efektívne využíva európske zdroje. Verím, že nové batériové jednotky prinesú vyšší komfort cestujúcim, znížia emisie a pomôžu rozvoju verejnej dopravy v regiónoch, kde nie je elektrifikovaná infraštruktúra,“ uviedla štátna tajomníčka ministerstva dopravy Denisa Žiláková.
Batériové vlaky kombinujú pohon z trakčného vedenia a batérie, ktorá sa zapne v časti trate, kde nie je trakčné vedenie. Ročne sa vďaka týmto batériovým vlakom ušetrí 2,3 milióna kg znečisťujúcich látok a 130 miliónov kg CO₂. Batériové elektrické jednotky už jazdia v Nemecku a Rakúsku a nedávno prvý batériový vlak predstavili aj České dráhy. Slovensko sa tak pridáva k tomuto európskemu trendu a stane sa ďalšou krajinou v strednej Európe, ktorá systematicky nasadí batériové jednotky do regionálnej prevádzky. Tento projekt je krokom k modernizácii železničnej dopravy na Slovensku a jej prechodu na ekologickejšie a efektívnejšie riešenia.
„Som rada, že ZSSK je priekopníkom verejnej železničnej dopravy s využitím alternatívnych pohonov. Na Slovensku budeme prví, ktorí cestujúcim ponúknu bezemisné elektro-batériové vlaky. 16 vlakov pomôže nahradiť zastaralé motorové vozidlá, pretože umožňujú prevádzku na elektrifikovaných aj neelektrifikovaných tratiach. Tento projekt zapadá do vízie modernej a udržateľnej železnice, ktorá prináša vyšší komfort cestujúcim a lepšie technické i pracovné podmienky pre našich zamestnancov,“ uviedla generálna riaditeľka ZSSK, Ivana Piňosová.
„V batériových vlakoch vidíme rýchlu a realistickú cestu k bezemisnej regionálnej doprave na Slovensku. Spájajú výhody klasických elektrických jednotiek s prevádzkou na neelektrifikovaných tratiach, bez nutnosti vysokých investícií do infraštruktúry. S radosťou sa staneme technologickým partnerom slovenských železníc pri tomto zásadnom kroku na ceste za modernou a udržateľnou mobilitou. Naše skúsenosti s prevádzkou batériových vlakov ukazujú, že ich nasadenie do prevádzky cestujúci oceňujú a na linkách dochádza k nárastu počtu cestujúcich až o desiatky percent,“ hovorí Tomáš Ignačák, podpredseda predstavenstva Škoda Group.
ZSSK sa dlhodobo usiluje o finančnú stabilitu a efektívne využívanie zdrojov. Elektrifikácia tratí, ktoré spravujú Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), však nie je dostatočná – na Slovensku je 3 630 km železničných tratí, no len 1 585 km je elektrifikovaných. Nasadenie batériových vlakov je efektívnym riešením súčasnosti, ktoré umožní modernú a ekologickú dopravu aj na čiastočne elektrifikovaných tratiach.
Podobné články
HONOR reaguje na nákupný stres počas tohto Vianočného obdobia
Preklenutie generačnej priepasti: Ako intuitívne technológie HONOR spájajú ľudí
Spoločnosť LG predstavuje StanbyME 2. Lepšia mobilita a väčšia flexibilita
Nemenná chuť Vianoc s Pilsner Urquell: Pre chvíle, ktoré nechceme meniť