Divízia Mercedes-Benz Vans opäť vytvára úžitkový automobil na mieru prispôsobený
V rámci príprav na svoje jubileum „130 rokov úžitkových automobilov“ spája divízia Mercedes‑Benz Vans dedičstvo minulosti s víziou budúcnosti: prezentáciou najstaršej dodávky na svete, ktorá je schopná jazdy – kombinovaného dodávkového vozidla Benz –, a aktuálneho vozidla eSprinter sa vynálezca úžitkového vozidla ohliada za svojím jedinečným príbehom úspechu, ktorý sa začal písať v roku 1896.
Zároveň spoločnosť odhaľuje „THE BOuLDER“ – pôsobivú a expresívnu skulptúru vo vzhľade kameňa. Poskytuje prvý náhľad do procesu, ako Mercedes‑Benz vytvára úžitkový automobil opäť nanovo, a symbolizuje význam úžitkových automobilov využívaných na podnikanie. Plastika s dĺžkou 650 cm, šírkou 275 cm a výškou 250 cm fascinujúcim spôsobom prepája umenie s remeslom a prináša pohľad na nadchádzajúcu generáciu vozidla Sprinter. Vo vyfrézovanom masívnom bloku sa črtajú prvé obrysy a dizajnové detaily vozidla Sprinter budúcnosti. Poskytujú predstavu o špecifickom dizajne exteriéru, ktorý sa zameriava na rozmanité potreby a požiadavky komerčných zákazníkov. Okrem toho socha načrtáva rozmery budúceho úžitkového automobilu Mercedes‑Benz.
„Ako vynálezca ľahkého úžitkového vozidla už bezmála 130 rokov dôsledne vkladáme naše komplexné know-how a naše skúsenosti do služieb našich komerčných zákazníkov. Ich využitie a pridaná hodnota sú pre nás vždy na prvom mieste – vtedy, teraz aj v budúcnosti. Spokojnosť zákazníkov a inovatívne riešenia sú hlboko zakorenené v našej firemnej DNA a tvoria základ našich prvotriednych úžitkových automobilov.“ Thomas Klein, vedúci divízie Mercedes-Benz Vans
„Nadchádzajúca generácia úžitkových automobilov Mercedes‑Benz sa bude koncentrovať na inovatívne hnacie ústrojenstvá, konektivitu a pokrokové digitálne služby. V centre pozornosti nášho vývoja stoja potreby zákazníkov a funkčnosť. Náš operačný systém Mercedes‑Benz sme na mieru prispôsobili špecifickému komerčnému využitiu a definovali tak segment úžitkových automobilov opäť nanovo. Našim zákazníkom ponúkame najmodernejšie technológie v kombinácii s účinnosťou a inteligenciou šitou na mieru. Som si istý, že naše budúce vozidlo Sprinter bude viac než kedykoľvek predtým vlajkovou loďou svojho segmentu.“ Andreas Zygan, vedúci vývoja divízie Mercedes-Benz Vans
Kombinované dodávkové vozidlo Benz z roku 1899 – najstaršie úžitkové vozidlo od značky Mercedes‑Benz schopné jazdy
Úspešný príbeh divízie Mercedes-Benz Vans sa začal písať pod menami Benz a Cie. V roku 1896, keď Carl Benz navrhol hneď dva modely motorizovaného úžitkového vozidlo: dodávkové vozidlo Benz ako „koč s uzavretou skriňou voza“ na báze modelu Benz Victoria a kombinované dodávkové vozidlo Benz ako „malý koč s odnímateľnou skriňovou nadstavbou“ na základe menšieho a ľahšieho velocipédu Benz. Vďaka odnímateľnej nadstavbe sa dokázal niekoľkými pohybmi premeniť na dvojmiestne osobné vozidlo a mal tak mimoriadne všestranné využitie.
Oba modely poháňal vzadu umiestnený jednovalcový štvortaktný motor – pri dodávkovom vozidle so zdvihovým objemom 2,7 litrov a pri kombinovanom dodávkovom vozidle so zdvihovým objemom 1,0 litra. Prípustné zaťaženie 300 kilogramov (plus vodič) bolo dostatočné na vnútromestskú distribučnú prepravu. Výkony 2,75 až 6 k dokázali pri plnom prípustnom zaťažení vyvinúť maximálnu rýchlosť 15 až 20 km/h. Nové motorové vozidlá tak boli rýchlejšie než konský povoz ťahaný dvoma koňmi a dokázali prepraviť aj zhruba trojnásobné užitočné zaťaženie. Zrodil sa nový trhový segment vtedy ešte mladej automobilovej histórie a Carl Benz sa opäť raz prejavil ako prezieravý vynálezca. Prvý exemplár dodávkového vozidla predal priekopník z Mannheimu 5. decembra 1896 parížskemu obchodnému domu „Du Bon Marché“ za 4 500 mariek.
Kombinované dodávkové vozidlo Benz z roku 1899 je dnes súčasťou inventáru Mercedes-Benz Classic ako najstaršie úžitkové vozidlo schopné jazdy. Pri príležitosti budúcoročného jubilea „130 rokov úžitkových automobilov“ prešlo základné vozidlo rozsiahlou rekonštrukciou a nadstavba bola nanovo postavená. Ide o exemplár, ktorý pôvodne vyrobila spoločnosť „Hewetson’s Ltd.“ v oficiálnom zastúpení značky Benz v licencii v Anglicku. Pod názvom „Ideal Van“ vozidlo dosahovalo výkon 3 k a dokázalo prepraviť užitočné zaťaženie cca 100 kilogram plus vodiča. Neskoršie modely sa pýšili výkonom 3,5 k a boli schopné prepraviť až 250 kilogramov.
30 rokov vozidla Mercedes-Benz Sprinter – všestranné vozidlo prispôsobené na mieru, ktoré udržiava svet v pohybe
Približne 100 rokov po vynáleze úžitkového vozidla spôsobila divízia Mercedes-Benz Vans v roku 1995 revolúciu v segmente ľahkých úžitkových vozidiel opäť nanovo, keď na trh uviedla vozidlo Sprinter. Vyplnilo medzeru medzi osobnými a nákladnými motorovými vozidlami a dalo meno celému segmentu vozidiel. Dodnes je cenené pre svoju výnimočnú všestrannosť a spoľahlivosť, ako aj pre vysokú úroveň komfortu a jazdné vlastnosti podobné osobnému vozidlu. V priebehu troch desaťročí sa vyrobilo viac ako päť miliónov vozidiel Sprinter – v rôznych variantoch na rôzne účely využitia: od záchranárskych a policajných vozidiel cez chladiarenské, kuriérske, remeselné a stavebné vozidlá až po cestovné automobily. Vozidlo Sprinter je celosvetovo spoľahlivým partnerom pre mnohé odvetvia. Až 77 percent európskych zákazníkov sa v roku 2024 opätovne rozhodlo pre model Sprinter. Táto vysoká miera opakovaných nákupov dokazuje, aká je ikona svojho segmentu obľúbená.
Sprinter budúcnosti – ešte všestrannejší, hospodárnejší a inteligentnejší
So zavedením novej architektúry pre úžitkové vozidlá sa začína nová éra ešte hospodárnejších, inteligentnejších a všestrannejších úžitkových automobilov. Ďalšia generácia bude nielen pokračovať v písaní úspešného príbehu modelu Sprinter, ale aj definovať celú triedu úžitkových automobilov budúcnosti.
Nová architektúra vozidla bude v budúcnosti slúžiť ako základ pre všetky novovyvinuté stredne veľké a veľké úžitkové automobily Mercedes‑Benz. Umožňuje jasné odlíšenie medzi segmentom privátnych veľkopriestorových automobilov (VLE a VLS) a prémiovým segmentom komerčných úžitkových automobilov.
Od roku 2026 budú pre privátnych zákazníkov uvedené na trh plne elektrické modely s architektúrou Van Electric Architecture (VAN.EA). Začne sa to vozidlom VLE. Neskôr budú nasledovať elektrické komerčné úžitkové vozidlá. S druhým variantom architektúry pre úžtkové automobily Van Combustion Architecture (VAN.CA) doplnia portfólio pre súkromné a komerčné využitie aj vysokomoderné úžitkové vozidlá so spaľovacím motorom.
Úžitkové vozidlá boli vyvinuté v úzkej spolupráci s komerčnými zákazníkmi z najrôznejších odvetví a sú tak dôsledne na mieru prispôsobené ich potrebám a požiadavkám. Na jednej strane k tomu prispieva nový dizajn, ktorý prezrádza skulptúra. Okrem toho bude budúce vozidlo Sprinter k dispozícii s rôznymi pohonmi, ako aj v mnohých variantoch dĺžky, rázvoru a hmotnosti. Vďaka tomu sa na mieru prispôsobí rôznym konfiguráciám a riešeniam nadstavieb a prestavieb špecifickým pre dané odvetvie – od kuriérskych, doručovacích a logistických služieb cez chladiarenské, servisné a dielenské vozidlá, vozidlá záchrannej zdravotnej služby, valníky pre staveniská a vozidlá na prepravu osôb s obmedzenou mobilitou až po kempingové automobily. Cieľom je vyjsť čo najviac v ústrety všetkým želaniam zákazníkov a ďalej posilniť vedúce postavenie na trhu s úžitkovými vozidlami.
Digitálne ako nikdy predtým: aktualizácie vzduchom udržiavajú funkcie vozidla aktuálne po celé roky
Aj v oblasti konektivity a softvéru nastaví nová generácia úžitkových vozidiel nové štandardy. Bude kompletne fungovať prostredníctvom vlastného operačného systému Mercedes‑Benz (MB.OS) vyvinutého interne. Ide tak o najinteligentnejšie úžitkové vozidlá Mercedes-Benz všetkých čias. Vďaka hlbokej integrácii architektúry od čipu po cloud do vozidla možno precízne ovládať všetky aktuátory a snímače – od infotainmentu cez komfortné funkcie až po nabíjanie – pre nezameniteľný jazdný zážitok a inteligentnú integráciu funkcií vozidla do používateľského rozhrania. Táto rozsiahla integrácia vytvára nové možnosti pre zákazníkov, ktorí profitujú z ešte lepšieho zosieťovania svojich vozidiel. Digitálne služby zladené s potrebami zákazníkov, ako napríklad VAN Uptime alebo navigácia pre veľké vozidlá, ešte viac zefektívňujú údržbu a používanie vlastných úžitkových automobilov.
Vďaka systému MB.OS s podporou UI bude každé úžitkové vozidlo vybavené vysokovýkonnými počítačmi, ktoré sú prepojené s Inteligentným cloudom Mercedes-Benz. To umožňuje aktualizácie softvéru kompletného vozidla vrátane asistenčných jazdných systémov vzduchom. Každý úžitkové vozidlo tak zostane aktuálne v priebehu mnohých nasledujúcich rokov – podobne ako chytrý telefón, ktorý možno pravidelne dovybaviť o nové aplikácie a rozšírené funkcie. MB.OS ponúka maximálnu flexibilitu, ktorá umožňuje bezproblémovú integráciu obsahov externých poskytovateľov. Komerční zákazníci tak môžu využívať vlastné aplikácie a potrebné nástroje, napríklad na riadenie autoparku alebo navigáciu, priamo vo vozidle na centrálnej jednotke. Používateľské rozhranie typické pre Mercedes zostáva zachované – aby bol zákazníkom sprostredkovaný dôverne známy a cenený zážitok.
Podobné články
Kia EV5 prináša elektromobilitu špeciálne pre európskych vodičov