Slováci plánujú na Vianoce minúť do 300 eur, dominujú online nákupy a lacné doručenie
3m čítanie

Slováci plánujú na Vianoce minúť do 300 eur, dominujú online nákupy a lacné doručenie

O tom, koľko Slováci minú pred Vianocami na vianočné darčeky, rozhoduje najmä finančná situácia domácnosti, rast cien a inflácia, ako aj cena za doručenie či prítomnosť tovaru v online obchode. Vyplýva to z prieskumu 2muse pre Slovak Parcel Service.

Viac ako tretina Slovákov plánuje nakupovať väčšinu vianočných darčekov online. Takéto nákupy sú populárnejšie najmä medzi mladšími Slovákmi v menších obciach a mestách.

Rozhoduje cena

Cenová senzitivita nakupujúcich sa potvrdzuje aj pri faktoroch, ktoré vplývajú na spôsob doručenia. Okrem ceny za doručenie sú kľúčovými parametrami pohodlnosť vyzdvihnutia zásielky, predošlé skúsenosti či flexibilita.

Pri objednávaní darčekov na internete si Slováci vyberajú medzi rôznymi spôsobmi dopravy. Čoraz populárnejšou voľbou sú výdajné boxy. Podľa prieskumu využíva Balíkovo boxy až štvrtina populácie, pričom sú preferované najmä z dôvodu priaznivej ceny, keďže ide o najlacnejšie doručenie na trhu.

Z interných dát SPS vyplýva, že medziročne sa zvýšil záujem o doručenie do takýchto výdajných boxov o 56 %, čo predstavuje výraznú zmenu spotrebiteľského správania. Zákazníci SPS tak preferujú „bezkontaktné“ doručenie pred čakaním na kuriéra.

Vianoce v znamení šetrenia

Prieskum 2muse ukázal, že 29 % Slovákov plánuje minúť na vianočné darčeky sumu od 101 do 300 eur. Len 5 % ľudí chce investovať do nákupov viac ako 500 eur. Pomerne veľká časť spotrebiteľov (22 %) ešte nevie, koľko za vianočné darčeky minie, čo môže predstavovať neistotu alebo flexibilitu v nákupnom rozpočte.

Hlavnými faktormi, ktoré zásadne ovplyvňujú výdavky na vianočné darčeky, sú aktuálna finančná situácia domácnosti, rast cien a inflácia či nutnosť šetriť alebo obmedziť výdavky. Ďalej tam patrí neistá ekonomická situácia, zľavy a akcie alebo tradície a očakávania v rodine.

„Konsolidácia a finančná neistota domácností budú mať tento rok výrazný vplyv na vianočné nákupy. Tieto faktory ovplyvňujú nielen rozhodovanie spotrebiteľov pri online objednávkach, ale aj to, koľko sú ochotní zaplatiť za doručenie. V Slovak Parcel Service si to uvedomujeme – aj preto zostáva doručenie do Balíkova najdostupnejšou voľbou na trhu,“ hovorí Ján Ťurek, CEO Slovak Parcel Service.

Aj v období rastúcich cien chcú Slováci prežiť Vianoce v pokoji a bez stresu. Doručovanie a vyzdvihovanie zásielok cez boxy im prináša možnosť ušetriť čas aj peniaze a pritom mať svoje darčeky vždy pod kontrolou. Práve preto sa tento spôsob stáva neodmysliteľnou súčasťou slovenských Vianoc.