Najviac Slovákov dostane pod stromček kozmetiku. Najčastejšie dáme za darčeky 150 až 300 eur
Najviac ľudí na Slovensku sa chystá obdarovať blízkych pod vianočným stromčekom kozmetikou, ktorá na druhé miesto odsunula minuloročnú jednotku – oblečenie.
Trojkou v poradí budú knihy, ktoré zase predbehli hračky. Takmer polovica Slovákov bude tento rok kupovať väčšinu vianočných darčekov v e-shopoch, no je tu ešte 10 percent takých, čo sa spoľahnú len na klasické obchody. Ako ďalej vyplýva z reprezentatívneho prieskumu pre spoločnosť Home Credit*, najväčšia skupina, a to približne tretina respondentov, minie za všetky darčeky 150 až 300 eur. Je to podobne ako vlani, takže Vianoc sa uťahovanie opaskov zrejme netýka. Viac ako pätina ľudí dá za darčeky dokonca vyše 400 eur. Vyslovene len za akciové ceny a v zľavách sa chystá nakupovať 16 percent opýtaných, no väčšina zoženie niečo vo výpredaji a ďalšiu časť za bežné ceny.
Najpočetnejšia skupina Sloveniek a Slovákov, a to presná polovica, si bude počas tohtoročného Štedrého dňa rozbaľovať balíček s kozmetikou. Len tesne za tým sa v preferenciách nákupov pre blízkych umiestnilo oblečenie (48 %). Knihy dostanú štyria desiatich, hračky viac ako tretina a takmer štvrtina ľudí sa môže tešiť na novú elektroniku. Nasleduje darovanie hotovosti, potom poukážok, darčekových balíčkov, športových potrieb a prvú desiatku uzatvárajú zážitkové vouchre. Vlani sa v rebríčku prvých troch najčastejšie kupovaných darčekov na špici umiestnilo oblečenie, pred kozmetikou a hračkami.
Aké darčeky tento rok kúpite?
„Medziročné porovnanie dát z prieskumu ukazuje, že na Vianociach sa Slováci napriek vyšším životným nákladom šetriť vo všeobecnosti veľmi nechystajú, keďže na kúpu darčekov plánujú míňať približne rovnaké sumy ako vlani. Najčastejšie je to od 150 do 300 eur, čo deklarovala zhruba tretina ľudí. Menej ako 100 eur si dovolí vynaložiť 14 percent opýtaných, pričom nižšie sumy sa týkajú hlavne mladých do 26 rokov a častejšie aj obyvateľov Prešovského kraja. Na druhej strane, viac ako 400 eur dá za darčeky 22 percent respondentov a dvaja zo sto zaplatia aj viac ako tisícku. Vyššie sumy sa vzťahujú hlavne na domácnosti s príjmom nad 3-tisíc eur,“ približuje analytik Home Creditu Jaroslav Ondrušek.
Koľko miniete za všetky darčeky?
Väčšina kúpi darčeky za bežné ceny aj v zľave
O tom, že Slováci svojim najbližším doprajú, svedčí aj to, že nakupovanie darčekov vyslovene iba v akciách či zľavách preferuje len 16 percent opýtaných. Väčšina ľudí (52 %) bude kupovať časť darčekov za bežnú cenu a časť vo výpredaji. Každý desiaty sa zase vyjadril, že ho zľavy v prípade Vianoc nezaujímajú. „Cielene iba v zľavách podľa prieskumu nakupujú najmä opýtaní s príjmom do 400 eur a častejšie aj ľudia z východného Slovenska. Scenár – časť za normálne ceny a časť v akcii, zase uplatňujú predovšetkým vysokoškolsky vzdelaní a domácnosti s príjmom 3 až 4-tisíc eur,“ komentuje Jaroslav Ondrušek.
Ak to rodinám s peniazmi na kúpu darčekov finančne nevychádza, vo všeobecnosti sa neodporúča, aby sa pre to zbytočne v tomto období zadlžovali. „Nákup vianočných darčekov na splátky určite nie je dobrým riešením. Má to však jednu výnimku. Pokiaľ ide o veci dlhodobej spotreby, tak tam možno pristúpiť aj k pôžičke. Ak mám byť konkrétny, môže ísť napríklad o darček pre deti, ktorý budú potrebovať napríklad pre štúdium alebo na prácu a budú to využívať dlhodobo. Tu sa držíme známeho pravidla, že využívanie tej veci či služby musí byť vždy dlhšie, než je doba jej splácania,“ radí ombudsman Home Creditu Miroslav Zborovský.
Rastie nákup v e-shopoch na úkor kamenných predajní
Aj dáta z aktuálneho prieskumu pre spoločnosť Home Credit potvrdzujú, že z roka na rok sa kupuje čoraz viac darčekov online. Presne 47 percent Slovákov kúpi väčšinu darčekov cez internet a menšiu časť v kamennom obchode, ďalších 6 percent vybaví všetko online. Naopak, len približne pätina opýtaných kúpi väčšiu časť v klasickej predajni a zvyšok cez e-shop. Iba kamenné predajne zase preferuje jeden z desiatich.
*Reprezentatívny prieskum od 4. do 7. novembra 2025 na vzorke 1000 respondentov realizovala agentúra Ipsos, exkluzívne pre Home Credit Slovakia, a.s.
Podobné články
Najlacnejšie SUV od Hongqi je teraz ešte lacnejšie
Súťaž Sony Future Filmmaker Awards: Predstavujeme porotu pre rok 2026
Viac než len obchod: kľúčový partner pre slovenské regióny
Kia EV5 dosiahla najvyššie hodnotenie bezpečnosti Euro NCAP