Budúcnosť verejnej dopravy na Slovensku je v znižovaní emisií, integrácii a inováciách
Zdroj: Arriva
7m čítanie

Budúcnosť verejnej dopravy na Slovensku je v znižovaní emisií, integrácii a inováciách

Nárast počtu cestujúcich predovšetkým v Bratislavskom kraji (+ 6 %), v mestách Liptovský Mikuláš (+ 3 %), Nové Zámky a Dolný Kubín (+ 2 %) a v Trnavskom kraji (+ 1 %) za prvé tri štvrťroky 2025 zaznamenal v tomto roku najväčší poskytovateľ služieb verejnej autobusovej dopravy na Slovensku – spoločnosť ARRIVA.

V ďalších 14 mestách a 3 krajoch, v ktorých ARRIVA zabezpečuje mestskú a regionálnu dopravu, bol počet cestujúcich porovnateľný s minulým rokom. ARRIVA očakáva, že hlavnými piliermi ďalšej modernizácie verejnej dopravy budú postupný prechod na bezemisnú mobilitu, plná integrácia jednotlivých druhov dopravy a liberalizácia železničného trhu. Líder verejnej autobusovej dopravy na Slovensku je pripravený byť aktívnym partnerom týchto zmien a v roku 2026 plánuje pokračovať v raste, investíciách a zavádzaní inovácií. 

Michal Horák, generálny riaditeľ spoločností ARRIVA na Slovensku
Zdroj: Arriva

„Budúcnosť mobility stojí na troch pilieroch – ekologickej doprave, integrácii a férovej konkurencii. Slovensko má pred sebou rozhodujúce roky, ktoré určia, či verejná doprava dokáže reálne konkurovať individuálnej automobilovej doprave,“ uviedol Michal Horák, generálny riaditeľ spoločností ARRIVA na Slovensku.

Verejná doprava sa musí stať hlavnou prioritou aj pre centrálne orgány. Prax ukázala, že je potrebné zladiť priority a pripraviť metodické usmernenie pre realizáciu verejných súťaží pri obstarávaní dopravných služieb vo verejnom záujme, a to predovšetkým na regionálnych autobusových a železničných linkách.

SMART a bezemisná doprava: od stratégií k reálnym riešeniam v regiónoch

Rozvoj inteligentných miest a regiónov je oficiálnou slovenskou aj európskou prioritou. Akčný plán inteligentných miest a regiónov na roky 2023 – 2026 kladie dôraz na udržateľnú mobilitu, moderné technológie a efektívne verejné služby. Verejná doprava má byť jedným z hlavných nástrojov na zlepšenie kvality života v mestách a regiónoch. ARRIVA chce samosprávam pomáhať napĺňať tieto ciele konkrétnymi riešeniami – rozvojom bezemisnej dopravy, integrovanej mobility, zdieľaných služieb a inteligentných dopravných systémov.

V súlade s cieľmi EÚ do roku 2030 a stratégiou medzinárodnej skupiny ARRIVA slovenský dopravca v partnerstve s objednávateľmi verejnej autobusovej dopravy, ktorými sú mestá a samosprávne kraje, postupne rozširuje flotilu bezemisných a nízkoemisných vozidiel. V prvom kvartáli 2026 budú postupne nasadené do prevádzky nové elektrobusy v Trnave, ďalšie projekty sa pripravujú pre Levice, Nitriansky a Košický kraj. ARRIVA pritom využíva možnosti podpory z fondov EÚ v prospech samosprávnych krajov, miest a ich obyvateľov.

Spoločne s našimi partnermi chceme priniesť komplexné riešenia mobility, zlepšiť dopravnú situáciu v mestách a regiónoch a motivovať ľudí presadnúť z áut do regionálnych vlakov, autobusov a na bicykle. Už v budúcom roku sa ARRIVA stane dopravcom s najväčšou flotilou elektrobusov na Slovensku,“ doplnil Michal Horák. Líder odvetvia verejnej autobusovej dopravy je pripravený pokračovať v raste účasťou v tendroch, ako aj prostredníctvom akvizícií, a prinášať nové riešenia mobility.

Na Slovensku už ARRIVA realizovala viacero významných inovácií v oblasti verejnej dopravy, uviedla do prevádzky:

  • jeden z prvých elektrobusov (2017),
  • taktovú dopravu v Bratislavskom a Nitrianskom kraji,
  • dopravu na zavolanie v Trnavskom a Košickom kraji,
  • systémy bikesharingu v Nitre, Žiline, Senci a Senici.

Zároveň testuje nové technológie – solárne panely na autobusoch poháňaných dieselovými motormi a inteligentné systémy znižovania spotreby energie v depách a opravárenských halách.

„SMART rozvoj nie je o technológiách pre technológie. Je o tom, aby sa obyvatelia dostali do práce, školy či k lekárovi rýchlejšie, pohodlnejšie a ekologicky. Našou úlohou je pretaviť štátne stratégie do funkčných dopravných riešení v praxi,“ zdôraznil Michal Horák. 

Integrácia dopravy: jeden systém, jeden lístok

ARRIVA pôsobí v Bratislavskom, Trnavskom, Nitrianskom, Košickom a Žilinskom kraji a aktívne sa podieľa na rozvoji troch zo štyroch integrovaných dopravných systémov na Slovensku. „Zapojenie ARRIVA v troch IDS nám umožňuje porovnávať ich efektivitu a prispievať k ich zlepšovaniu. Opakovane preto zdôrazňujeme, že podmienkou na to, aby bol výsledok integrácie pre cestujúcich skutočným zjednodušením, je zapojiť do integrácie len skutočne funkčné systémy, a to vrátane bikesharingu,“ upozornil Michal Horák.

V roku 2026 sa očakáva ďalší posun v integrácii vlakovej a autobusovej dopravy, vrátane príprav na zavedenie Národného integrovaného cestovného lístka (NICL). „Z pohľadu cestujúceho musí byť verejná doprava jednoduchá – jeden lístok, jasné informácie a spoľahlivé nadväznosti. Len tak môže reálne konkurovať automobilovej doprave,“uviedol Michal Horák. 

Liberalizácia železníc: historická príležitosť pre zvýšenie kvality služieb

Do konca roku 2030 musí Slovensko vysúťažiť všetky dopravné výkony v  železničnej osobnej doprave. Ministerstvo dopravy už avizovalo, že v rokoch 2025 – 2026 plánuje vyhlásiť verejné súťaže na regionálne a diaľkové prevádzkové súbory vlakových liniek. Cieľom liberalizácie je zvýšenie kvality služieb, efektívnejšie využívanie verejných zdrojov a lepší zákaznícky servis.

ARRIVA je lídrom trhu verejnej autobusovej dopravy a má ambíciu stať sa aj lídrom na liberalizovanom trhu železničnej osobnej dopravy. Skupina ARRIVA má dlhoročné skúsenosti so železničnou osobnou dopravou v zahraničí, ako aj skúsenosti s prevádzkou vlakov na Slovensku. ARRIVA je preto pripravená vstúpiť do diskusie o efektívnej, konkurencieschopnej a zákaznícky orientovanej železničnej doprave.

„Rozhodujúce budú férové a realistické podmienky súťaží, bezpečnostné štandardy a dostupnosť kvalifikovaných pracovníkov. ARRIVA je pripravená priniesť do regiónov skúsenosti z Európy a sústrediť sa na kvalitu, spoľahlivosť a komfort pre cestujúcich,“ povedal Michal Horák. Zároveň pripomenul, že pre rozvoj regionálnej železničnej dopravy bude nevyhnutná aj obnova železničnej infraštruktúry.

Ľudia sú základ fungujúcej dopravy

Kľúčovou podmienkou pre ďalší rozvoj verejnej osobnej dopravy na Slovensku zostáva zvyšovanie atraktivity povolania vodiča autobusu. ARRIVA v súčasnosti zamestnáva na Slovensku takmer 2 000 vodičov a prevádzkuje viac než 1 300 autobusov. Súčasťou tímu je aj 168 vodičov zo zahraničia. Spoločnosť v roku 2025 stabilizovala počet vodičov aj vďaka dlhodobému rastu miezd – za roky 2024 a 2025 sa platy vodičov zvýšili v priemere o 12 %.

„Bez systémovej podpory štátu však nebude možné dlhodobo zabezpečiť dostatok vodičov pre celé Slovensko. Organizácia pracovného času a možnosť vyplácania 13. a 14. platu bez odvodov sú témami, ktoré sa netýkajú len spoločnosti ARRIVA, ale celého odvetvia,“ vysvetlil Michal Horák

Spokojnosť cestujúcich: rozhoduje spoľahlivosť, čistota a komfort

ARRIVA systematicky pracuje na zvyšovaní spokojnosti objednávateľov i cestujúcich. Investuje do modernizácie autobusov a súvisiacej infraštruktúry, do skvalitňovania služieb, komunikácie a zákazníckej starostlivosti. 

Už šiesty rok po sebe spoločnosť zisťuje názory cestujúcich prostredníctvom veľkého prieskumu spokojnosti. Cestujúci v ňom hodnotia kvalitu vozidlového parku, spokojnosť s dostupnosťou informácií, dodržiavanie odchodov a príchodov autobusov, frekvenciu spojov, čistotu a poriadok v autobusoch, ako aj komunikáciu a správanie vodičov. Jednoduchý online dotazník môžu cestujúci vyplniť do 22. decembra 2025 na stránke www.arriva.sk/prieskum alebo po načítaní QR kódu.

„Vďaka prieskumu sa dozvedáme, čo cestujúci oceňujú a kde sa môžeme ďalej zlepšovať – či už ide o presnosť spojov, čistotu autobusov alebo komfort počas jazdy. Každý podnet nám pomáha pripravovať lepšiu a udržateľnejšiu dopravu,“ vysvetlila Petra Helecz, riaditeľka pre obchod a komunikáciu spoločností ARRIVA na Slovensku.

V roku 2024 sa do prieskumu zapojili viac ako 4 000 cestujúcich a za kľúčové faktory pri rozhodovaní, či zvoliť verejnú dopravu, označili cestujúci spoľahlivosť (63 %), čistotu a pohodlie (44 %), krátku čakaciu dobu (44 %) a cenovú dostupnosť (42 %).

Zároveň sa ARRIVA už od roku 2016 pravidelne prostredníctvom prieskumu pýta aj objednávateľov verejnej autobusovej dopravy – teda predstaviteľov miest a vyšších územných celkov – na úroveň poskytovaných služieb a možnosti ich ďalšieho rozvíjania. 

„Vďaka takto získanej spätnej väzbe sme napr. pristúpili k zavedeniu taktovej dopravy v Nitrianskom kraji a dopravy na zavolanie v Trnavskom kraji, či k bezplatnému cestovaniu žiakov na vyučovanie vo viacerých mestách,“ uviedla Petra Helecz.