Mastercard Index kybernetickej bezpečnosti: Firmy v ochrane obstáli, rizikovo sa správajú súkromné osoby
Zdroj: Touchit.sk
5m čítanie

Mastercard Index kybernetickej bezpečnosti: Firmy v ochrane obstáli, rizikovo sa správajú súkromné osoby

Spoločnosť Mastercard predstavila svoj Index kybernetickej bezpečnosti pre Slovenskú republiku, ktorý prináša komplexný pohľad na digitálnu odolnosť krajiny. Index odhaľuje výrazné medzery v pripravenosti na kybernetické hrozby naprieč spoločnosťou, najmä medzi jednotlivcami.

Index kybernetickej bezpečnosti vzišiel z detailného prieskumu medzi 209 firmami a dvoma tisícami spotrebiteľov na Slovensku a v Česku a hodnotí štyri kľúčové oblasti: dôležitosť a prístup ku kyberbezpečnosti, prevenciu, vzdelanie a správu hesiel. Výsledky indexu sú rozdelené do štyroch úrovní: riziková (0-50 bodov), nízka (51-60 bodov), bezpečná (61-75 bodov) a vysoká (76-100 bodov).

Index ukazuje, že zatiaľ čo najmä veľké firmy a organizácie sú lepšie informované a pripravené, súkromné osoby stále zostávajú zraniteľné a majú veľký priestor na zlepšenie. Firmám a organizáciám vyšiel Index kybernetickej bezpečnosti na 63 bodov zo 100, čo znamená bezpečnú úroveň, pri súkromných osobách dosiahol hodnotu iba 45 bodov, ktorá označuje rizikovú oblasť. Vysokú úroveň bezpečnosti nedosiahla žiadna zo skúmaných častí spoločnosti.

„Kybernetická bezpečnosť už nie je len technologickou otázkou. Ide o základ dôvery v digitálnu ekonomiku. Mastercard Index kybernetickej bezpečnosti ukázal, ako dramaticky sa celková pripravenosť na kyberhrozby v spoločnosti líši. Smutnou pravdou zostáva, že najslabším článkom reťaze sú jednotlivci – či už ako súkromné osoby alebo vo svojich pracovných úlohách,“ upozorňujeJana Lvová, generálna riaditeľka spoločnosti Mastercard pre Slovensko a Českú republiku.

Mastercard Index kybernetickej bezpečnosti 2025: Súkromné osoby

 Index kyberbezpečnostiÚroveň
Súkromné osoby45 bodovriziková
generácia Z (18 až 24 rokov)48 bodovriziková
boomers (60 rokov a viac)45 bodovriziková

Úrovne indexu kyberbezpečnosti: riziková (0-50 bodov), nízka (51-60 bodov), bezpečná (61-75 bodov) a vysoká (76-100 bodov). 

Mastercard Index kybernetickej bezpečnosti 2025: Firmy

 Index kyberbezpečnostiÚroveň
Firmy a organizácie63 bodovbezpečná
veľké firmy69 bodovbezpečná
verejná správa66 bodovbezpečná
e-shopy53 bodovnízka

Úrovne indexu kyberbezpečnosti: riziková (0-50 bodov), nízka (51-60 bodov), bezpečná (61-75 bodov) a vysoká (76-100 bodov). 

Podľa prieskumu by takmer osem z desiatich zamestnancov zodpovedných za IT vo firmách a organizáciách pokus o kyberútok bolo schopných rozpoznať a ubrániť sa mu. V prípade súkromných osôb je situácia výrazne horšia. „Kyberútok by podľa svojich slov zvládla rozpoznať a ubrániť sa iba polovica opýtaných a 14 percent respondentov dokonca jednoznačne odpovedalo, že by to vôbec nedokázali,“ poukazuje Jana Lvová.

Väčšina firiem berie kyberbezpečnosť vážne

Aj keď sa kybernetické útoky nevyhýbajú takmer nikomu, je zrejmé, že firmy a organizácie berú ochranu a prevenciu oveľa vážnejšie ako verejnosť a kybernetické riziká sa už stali úplne bežnou súčasťou ich fungovania. Viac ako deväť z desiatich firiem a organizácií denne zálohuje dáta, krízový plán v prípade kyberútoku má 87 percent z nich a 77 percent dostatočne investuje do kybernetickej a digitálnej bezpečnosti.                                                                    

 „Skoro 6 z 10 firiem a organizácií má pozíciu, ktorá má na starosti výhradne kybernetickú alebo digitálnu bezpečnosť, pričom pred dvoma rokmi to bola len tretina. Dlhotrvajúcim problémom zostávajú obmedzené zdroje na riešenie kybernetickej bezpečnosti a to najmä v menších firmách,“ dodáva Jana Lvová.

Súkromné osoby si síce podľa svojich slov uvedomujú dôležitosť kybernetickej a digitálnej bezpečnosti, ale ich správanie tomu nezodpovedá. Celých 35 percent osôb priznáva, že kliklo na odkaz alebo prílohu, ktoré sa následne ukázali ako potenciálne nebezpečné, 15 percent vyplnilo svoje údaje na potenciálne podozrivej stránke a 11 percent odovzdalo svoje údaje podvodníkovi telefonicky. Vo vzdelávaní sú ľudia pasívni a štvrtina sa školení a edukácii úplne vyhýba.

Bariéry? Lenivosť a falošný pocit bezpečia

Ľudia priznávajú, že v dôslednejšom dodržiavaní opatrení na zvýšenie kyberbezpečnosti im najviac bráni vlastná pohodlnosť a lenivosť, čo uviedlo 36 percent respondentov. Takmer štvrtina hovorí o podceňovaní rizík a dôverčivosti a 17 percent o neznalosti a nedostatku informácií.Základné pravidlo osobnej kyberbezpečnosti – opatrnosť a obozretnosť – pozná len 30 percent opýtaných.

Súkromné osoby aj IT odborníci sa zhodujú na tom, že kybernetické útoky sú stále prepracovanejšie a kyberkriminalita bude ďalej silnieť. Súvisí to aj s rozvojom umelej inteligencie.

„Už 94 percent predstaviteľov firiem a organizácií si myslí, že AI útočníkom pomáha, zatiaľ čo AI berie ako pomocníka pri obrane len 63 percent. Pritom práve na najmodernejších technológiách a umelej inteligencii sú založené nástroje, ktoré chránia platobnú infraštruktúru a pomáhajú nám podvody odhaľovať a predchádzať im,“ uvádza Jana Lvová.

Kyberkriminalita je na vzostupe

Aktuálna štúdia Mastercard Signals upozornila, že digitálny priestor pre útoky sa dramaticky rozširuje. S rastúcim využívaním technológií ako internet vecí, 5G siete alebo prepojené dodávateľské reťazce vznikajú nové riziká a zraniteľnosti. Firmy aj inštitúcie sa tak musia brániť v prostredí, ktoré je stále zložitejšie a menej prehľadné. Práve AI zrýchľuje a zefektívňuje škodlivé aktivity a kyberkriminalita sa stáva ľahko dostupným „biznisom“.

Mastercard vníma kybernetickú bezpečnosť ako jednu z najväčších priorít a využíva najmodernejšie technológie, aby digitálne platby boli v bezpečí. Okrem toho ponúka aj užitočné bezpečnostné riešenia pre firmy a organizácie a dlhodobo posilňuje svoju úlohu v oblasti digitálnej bezpečnosti prostredníctvom akvizícií, vývoja nových nástrojov a strategických partnerstiev. Od roku 2018 spoločnosť Mastercard investovala viac ako 10,7 miliardy dolárov do inovácií v oblasti kyberbezpečnosti a vytvorila komplexné portfólio služieb, technológií a riešení na boj s podvodmi.