Stredobodom záujmu na Autosalóne v Nitre boli čínske automobilky. Z 36 značiek tvorili takmer štvrtinu
4m čítanie

Stredobodom záujmu na Autosalóne v Nitre boli čínske automobilky. Z 36 značiek tvorili takmer štvrtinu

Autosalón v Nitre kopíroval trend rastúceho záujmu o čínske automobily, ktorý na našom trhu možno pozorovať už pár mesiacov.

Medzi 36 zastúpenými značkami nechýbali automobily s logom Dongfeng, Voyah a MHERO, Hongqi, BAIC, BYD, Jaecoo, Leapmotor, MG či Omoda. Dongfeng si dokonca najväčší slovenský autosalón vybral za miesto celoeurópskej premiéry nového SUV Dongfeng SHINE GS, ktoré do boja o zákazníkov na starom kontinente vyráža s cenou pod 20 000 eur. Novinka tak vyvracia mýtus, že čínske automobilky dokážu zaujať len vďaka plne elektrickým vozidlám.    

„Čínske automobilky sa do hľadáčika slovenských motoristov dostali najmä vďaka elektrickým vozidlám. Zďaleka však neplatí, že by tamojšie automobilky vyrábali len tie. V roku 2024 platilo, že pomer predajov medzi novými spaľovacími a plne elektrickými plus plug-in hybridnými automobilmi bol v Číne približne 50:50. Navyše, mnohé značky majú podobne dlhú históriu výroby vozidiel, ako u nás oveľa známejší výrobcovia – Dongfeng napríklad vznikol už v roku 1969 a Hongqi dokonca v roku 1958, čo ho robí najstaršou čínskou automobilkou vôbec,“ vysvetľuje Branislav Kocper, CEO spoločnosti Plastonic, ktorá je oficiálnym importérom vozidiel Dongfeng a Hongqi na Slovensko.

Nitriansky autosalón dejiskom európskej premiéry Dongfeng SHINE GS

Po miernom útlme v predchádzajúcich rokoch nabral tohtoročný Autosalón v Nitre opäť na svojej dôležitosti. Dokazuje to aj fakt, že slovenskí novinári a návštevníci výstavy mohli vidieť úplne nový Dongfeng SHINE GS ako prví v Európe.

Ide o novinku, ktorá na rozdiel od elektromobilov vsádza výhradne na atmosférický spaľovací motor s výkonom 86 kW. Vďaka nemu dokáže zaujať aj mimoriadne lákavou cenou 19 990 eur s DPH. Zákazníci v takto ocenenom základe získajú aj automatickú 6-stupňovú prevodovku, vyššiu stavbu karosérie typickú pre obľúbené SUV, priestor pre 5-členú posádku aj batožinu a mimoriadne bohatú výbavu.

V nej nechýba panoramatická strecha, 17-palcové disky, automaticky aktivovateľné svetlomety s denným LED svietením a systém pre bezkľúčové odomykanie a štartovanie. Súčasťou výbavy E1 je aj záruka na 2 + 3 roky alebo 100 000 kilometrov.

Elektrická a plug-in hybridná ofenzíva pokračuje. Mestský elektromobil taktiež pod 20 000 eur

Dongfeng na Autosalóne lákal aj fanúšikov štyroch kolies, ktorí boli zvedaví skôr na iné značky. Do zlosovania, do ktorého sa mohol zapojiť každý návštevník s platnou vstupenkou, totiž venoval hlavnú cenu v podobe úplne nového elektromobilu Dongfeng BOX.

Mestské elektrické vozidlo začína na rovnakej cene ako spaľovací Dongfeng SHINE GS. Je určené skôr na kratšie jazdy na nákup či do práce, no vyššia verzia za 22 490 eur už ponúka solídne veľkú 42,3 kWh batériu, ktorá zaručuje dojazd 337 km na jedno nabitie.

Okrem ďalších spaľovacích vozidiel, medzi ktoré patrili modely T5 EVO a rodinné 7-miestne SUV Forthing U-Tour V9, dopĺňali celú paletu známych pohonov plug-in hybridy Voyah Dream a Voyah Passion PHEV či plne elektrický ultimátny off-road MHERO 917.

Voyah lákal aj na vyslovene netradičnú kombináciu elektromobilu, ktorému energiu do batérií dodáva tzv. range-extender v podobe spaľovacieho motora, ktorý však nie je nijako spojený priamo s kolesami. Návštevníci túto technológiu mohli vidieť vo vystavenom elektrickom SUV Voyah Free REV.

„Kombinuje výhody plne elektrického vozidla ako sú tichá jazda a okamžitá pružnosť, s možnosťou v priebehu pár minút natankovať plnú nádrž a nečakať tak na dobitie batérií, hoci na čoraz rýchlejšie rastúcej sieti verejných rýchlonabíjačiek,“ vysvetľuje Kocper.

Ten pripomína, že záujem o čínske automobily neusále rastie a nič nenasvedčuje tomu, že by sa trend mohol otočiť: „V Nitre mohli návštevníci autosalónu na vlastné oči vidieť aj kvalitu spracovania či materiály použité v interiéri. Z ich reakcií je jasné, že za európskymi konkurentami často v ničom nezaostáva, práve naopak, za rovnakú cenu vedia tamojšie značky ponúknuť oveľa viac komfortnej výbavy ako je napríklad bezkľúčové štartovanie, automatická prevodovka či vyhrievanie sedadiel.“

Úmerne so záujmom o čínske značky na Slovensku rastie aj predajná a servisná sieť. Vozidlá Dongfeng sú aktuálne dostupné u 19 predajcov, ktorí zároveň ponúkajú aj servisné služby.